Pilot

Werken vanuit welbevinden & betrokkenheid

Het algemene doel van het project is om de kwaliteit van de pedagogische aanpak in Kindcentrum Nobel te optimaliseren voor ALLE kinderen en daarbij gebruik te maken van de procesgerichte benadering die ontwikkeld aan het Expertisecentrum ErvaringsGericht Onderwijs (Universiteit Leuven). De filosofie achter deze aanpak sluit aan bij de actuele prioriteiten en ambities van ons kindcentrum naar een meer inclusieve kinderopvang- en onderwijspraktijk. In Fase 1 zullen de teams deelnemen aan een conferentie waarin ze ondergedompeld worden in de essentie van de procesgerichte aanpak en geïntroduceerd worden in de basisconcepten, instrumenten, praktijken en procedures voor kwaliteitsbeoordeling en -verbetering. Deze conferentie wordt in fase 2 opgevolgd met een reeks initiatieven waarbij welbevinden en betrokkenheid zullen dienen als richtsnoeren voor een meer inclusieve opvang- en schoolaanpak.

Opbrengst
Een waarneembaar en meetbaar effect van de integratie van de procesgerichte benadering in de opvang- en onderwijspraktijk van het Kindcentrum: een toename van welbevinden en betrokkenheid, op duurzame wijze verankerd in de implementatie van betrokkenheidsbepalende factoren en begeleidersstijl, in de verbreding van de mix aan werkvormen, in structurele ingrepen in het programma en groeperingswijzen, in een versterking van de teamgeest en in een nauwere band met ouders.

Uit het onderzoek vloeien verder voort: (1) een wetenschappelijk rapport waarin resultaten en reflecties over de randvoorwaarden voor opschaling van een dergelijk project beschreven worden en (2) een praktijkgerichte publicatie waarin ‘het verhaal van het Kindcentrum Nobel’ wordt geschreven en praktijkrelevante inzichten met het veld worden gedeeld.

© Werkplaats Inclusief 2024 | Website door: studioRAVEN, Griffin’s Inc. en DORST communicatie