Werkplaats Inclusief is een zelfsturende en open source leergroep. Organisaties die ook betrokken willen zijn kunnen contact opnemen.
In eerste instantie is het idee ontstaan om expertise toe te voegen aan het team middels een Pedagoog. Op deze manier zouden we ook meer de gedragsmatige ondersteuning in het Kindcentrum ‘beter’ kunnen gaan vormgeven. Iemand die ‘extra’ in de klas aanwezig is waar dat nodig is, coaching on the job aanbiedt en misschien met die ‘lastige’ leerling een rustmoment kan creëren, zodat de rest van de groep verder kan. Tijdens gesprekken hierover is er echter duidelijk geworden dat er vooral winst te behalen valt in de ‘mindset’ bij de professionals in het Kindcentrum. Het begrip inclusief onderwijs dient eerst gevuld te gaan worden waarna je er naar kunt handelen. De ‘pedagoog’ dient dus het gedachtegoed van inclusief onderwijs al uit te dragen, zodat dit als een olievlek zich kan gaan verspreiden in en buiten het Kindcentrum…dit door middel van intervisie, feedbacken, spiegelen en beleid gaan opstellen gedurende het schooljaar, gesprekken met ouders. Maar vooral zelf het goede voorbeeld te geven (de dansende gek zijn). Wat gaat er dan straks anders, beter, … als deze pilot succesvol is? Of wat is er dan? Wat vermijden we hiermee? (verwijzingen, inzet hulp, … ) Kwantificeer dit als dat kan. “It takes a village to raise a child”…
Zodra de mindset van leerkrachten, leerlingen en ouders (omgeving) zo ver is, zullen er “geen” verwijzingen meer plaatsvinden naar andere scholen. We oordelen immers niet meer, maar vinden het in ons belang en de zorg van ons allemaal dat alle leerlingen de kans wordt geboden op te groeien en te ontwikkelingen op de thuis-nabije school.